جدیدترین اثر سید مسعود اطیابی با نام اکازیون که به پخش در عید نوروز رسیده بود با گذشت چند قسمت دیگر، کم کم به روز های پایانی خود نزدیک میشود. حال این سریال را مورد بررسی قرار داده ایم.

نگاهی به سریال نمایش خانگی اکازیون/ خنده دار از دل دهه هفتاد

سید مسعود اطیابی که با فیلم و سریال هایی همچون هتل و تگزاس و نیسان آبی ۲ به موفقیت رسیده بود و این فیلم ها بسیار پرفروش و پر بیننده بودند، اینبار نیز با سریالی به نام اکازیون به نمایش خانگی آمد.

«اکازیون» عنوان سریال جدید سید مسعود اطیابی که نماوا پخش آن را برعهده دارد و در ایام عید نوروز آغاز به پخش کرد به حال و هوا و فضای دهه هفتاد می پردازد.

اطیابی که این سریال را به مانند اکثر کارهایش براساس فیلمنامه‌ای از «حمزه صالحی» جلوی دوربین بردهاست. طبق اطلاعات منتشر شده در پلتفرم «نماوا» داستان مردی است به نام بهرام که همراه خانواده‌اش در کار برگزاری مراسم عروسی هستند، او در فرودگاه متوجه می‌شود که ممنوع‌الخروج شده و حالا باید هر طور شده پول جور کند و …

داستان این سریال در دهه هفتاد و بخش‌های از آن هم در دوران معاصر روایت می‌شود. هادی کاظمی که سابقه همکاری با اطیابی در فیلم پرفروش «بخارست» را دارد در سریال «اکازیون» ایفاگر نقش اصلی است. غلامرضا نیکخواه، سمانه پاکدل، ایمان صفا، سام نوروی، نعیمه نظام دوست و شمسی فضل‌اللهی دیگر بازیگران اصلی سریال هستند.

اگر بخواهیم این سریال را دقیق تر بررسی کنیم باید ابتدا نگاهی به بیوگرافی بازیگران این سریال داشته باشیم:

هادی کاظمی

سید هادی کاظمی متولد ۱۳ آبان ۱۳۵۵که با بازی در سریال شب‌های برره ساخته مهران مدیری به شهرت رسید و در آثار دیگر مدیری نیز ظاهر شد. از دیگر آثار بازیگری او می‌توان به قهوه تلخ، سال‌های دور از خانه، قبله عالم و علی‌البدل اشاره نمود. وی در فیلم‌های سینمایی مثل فسیل، بخارست و مجموعه نمایش خانگی مثل آنتن و اکازیون نیز هنرنمایی کرده است.

ایمان صفا

ایمان صفا متولد ۱ دی ۱۳۶۲ که فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۳۶۸ در تئاتر کودک آغاز کرد و با فیلم کوتاه فرصت‌های فردا به کارگردانی منوچهر هادی بازیگری را آغاز و با ایفای نقش کوتاهی در فیلم قرنطینه وارد عرصه سینما شد، سپس سال ۱۳۸۷ در مجموعه تلویزیونی عملیات ۱۲۵ به کارگردانی بهروز افخمی به بازیگری پرداخت. وی با بازی در سریال نیسان آبی به کارگردانی منوچهر هادی و با حضور در جوکر و شب‌های مافیا به شهرت رسید و در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی دیگری از جمله مهمانان ویژه، خوب بد زشت، خداحافظ بچه و محکومین به ایفای نقش پرداخت.

سمانه پاکدل

سمانه پاکدل متولد ۲۶ مهر ۱۳۶۶ با بازی در سریال دلنوازان به شهرت رسید. وی از کودکی علاقه‌مند به بازیگری بود و تصمیم داشت تا رشته هنر را در دبیرستان سوره در پیش گیرد ولی با مخالفت خانواده‌اش روبرو شد. سرانجام در سن ۱۷ سالگی و به دور از چشم والدینش تئاتر را آغاز کرد و در مرداد ۱۳۹۷ با هادی کاظمی ازدواج کرد. پاکدل در فیلم های روز حسرت، دلنوازان، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد ، پنجره، دست بالای دست، معراجی‌ها ، بچه‌های نسبتاً بد ، دیگری و همسایه‌ها به ایفای نقش پرداخته است.

غلامرضا نیکخواه

غلامرضا نیکخواه متولد ۱ فروردین ۱۳۲۷ در بوشهر که دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است و کار بازیگری را با ایفای نقشی در تئاتر در سال ۱۳۴۵ و در زادگاهش بوشهر آغاز نمود و سپس در سال ۱۳۶۷ با یک نقشِ کوتاه در شبکه ۲، بازیگری در تلویزیون را نیز تجربه کرد. وی با بازی در سریال‌های طنز همچون نوروز ۷۲، پرواز ۵۷، بزنگاه، مرد هزارچهره، قهوه تلخ، ویلای من، جیران و حضور در رئالیتی‌شو جوکر به شهرت رسید.

نقد و بررسی

مسعود اطیابی که سابقه ی ساخت سریال نیسان آبی ۲ را هم در کارنامه هنری خود دارد، با اکازیون هم نشان داد که برای سریال سازی ، به حال و هوای قدیم یعنی دهه های ۶۰ و ۷۰ علاقه دارد و یکی از نکات قابل توجه در سریال های او همین پرداختن به گذشته است.

از دیگر ویژگی های فیلم سازی اطیابی ، روایت کردن است. در فیلم نیسان آبی یک راوی وجود داشت که خط کلی داستان را از زبان یک نیسان بیان میکرد و اکنون در اکازیون هم ایمان صفا ، روایت گر گذشته برای فرزند خود است.

پرداختن به جزئیات و دقت در تک تک صحنه ها برای بازسازی هوای دهه ی ۶۰ و ۷۰ اعم از نوع پوشش، خورد و خوراک، طراحی صحنه و حتی گویش و کلمات یکی دیگر از نکات مثبت این سریال است.

اگر بخواهیم دلیل پربیننده بودن نیسان آبی و یا اکازیون را بگوییم، باید اشاره کرد به فضای خانوادگی و نشان دادن کانون یک خانواده که هر نوع بیننده ای را میتواند به خودش جذب کند. سریالی که دغدغه های معمولی و عادی موجود در سطح جامعه را نشان میدهد، همکاری و کمک اعضای خانواده به یکدیگر در حل مشکلات و یا جمع شدن اعضا در کنار هم در هر موقعیتی میتواند تداعی کننده ی دوران قبل از کرونا و حال و هوای دلنشین آن موقع ها باشد که با پدید آمدن آن بیماری دیگر فضاهای این چنینی در جامعه کنونی کم رنگ شده و کمتر کسی به سنت و رسومات دید و بازدید اهمیت میدهد.

یکی از نکات منفی سریال های اطیابی ، مشخص نبودن داستان و نداشتن خط داستانی اصلی است به صورتی که خود داستان به تنهایی هیچ موقعیت خنده داری ندارد و اصلا موضوع قابل توجهی نیست. ولی اطیابی با استفاده از همین موضوعات ساده و خلق کردن لحظات هر چند کوتاه و سطحی باعث ایجاد و ساخته شدن یک فیلم کمدی شده است.

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیننده ی سریال اکازیون ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 13
    بازیگر نقش منصوره در سریال اکازیون گویا به همه ی آقایون فیلم محرم هستند ،به همه با دست ضربه می زنند؛اینجا ایران است و ما اعتقاداتی داریم.قرار نیست چون شبکه ی خانگی است هر بی حرمتی را ببینیم و بشنویم.
    • . ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      1 0
      داداش چی میگه حالت خوبه؟ منصوره داخله واقعیت با دایی محسن زن وشوهرن خاک تو سرت که انقدر مردم رو زود قضاوت میکنی
  • Asad ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    2 2
    من این سریال رو دوست دارم
  • سروش ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 1
    ادم وقتی جوکی رو یبار بشنوه ، سخته که باره دوم هم خندش بگیره، چه برسه که چندین بار دیگه بشنوه و همچنان خندش بگیره... حکایت اکازیون با موارد بسیار تکراریش